Opperasjon Julestemmning

 

Hei alle sammen!

Idag var en magisk start på dagen. Alle julelysene som er tent i alle hager og hus, glittrende snø så langt øye kan se, sol og kuldegrader som stiger. Jul og snø hører sammen i mine øyne, jeg liker at det er snø fra november til februar og at den begynner å smelte sakte men sikkert i Mars, og at vinter blir til vår. Jeg elsker egentlig alle årstidene like mye. I år pyntet vi hele huset til jul første Søndag i advent, eller egentlig så begynte vi så smått på lørdagen før første advent fordi vi viste det ville ta lenger tid å pynte i år siden jeg har hadde forstuet benet og humpet rundt på krykker. Nå er allt av julepynt på plass, og jule treet står så pent i hjørnet av stuen og glittrer på mørke Desember dager. Juletreet vårt er et levende symbol på fortid, nåtid og fremtid, tre genrasjoner med julepynt henger på treet, noe gammelt og nye nytt.

Jeg merker at savne etter mamma er større i år enn det har vært noen gang. Allt jeg vill fortelle, allt jeg vill gjøre, og alle råd jeg trenger er ikke oppdrive. Jeg vill så gjerne ha en klem av mamma og et kyss på pannen og høre henne si at allt kommer til å gå bra, at allt ordner seg. I år blir en andeledes jul  – Julen i år blir en sterk påminnelse om at mamma ikke er her lenger, og det gjør så vondt langt inn i sjelen. Men jeg nekter å la meg selv grue meg til jul, fordi det vet jeg at mamma hadde syntes var leit. Så jeg skal gjøre allt i min makt for å få denne julen på skinner, og for å få til en eller annen form for julestemmning. Idag er det 7. Desember, det vill si at jeg har 17 dager på å komme i julestemmning. Jeg vet ikke hvordan det kommer til å gå, jeg vet ikke hvordan julen blir og jeg vet ikke hva som kommer til å skje. Men en ting vet jeg og det er at det kommer til å gå bra til slutt, det kommer på en eller annen måte til å ordne seg.

Operasjon julestemmning har offisielt begynt, Onsdag 7. Desember. Idag skal jeg spise pepperkaker, drikke gløgg, se på julefilm og tenne røkelse. Jeg skal også lage digitale julekort og sende til alle på jule-kort listen min som begynner å bli ganske lang. Vanligvis sender jeg ut julekort i papirfrom men nå ligger alle årets julekort godt gjemt i boden så da blir 2022 det første og siste året med digitale julekort. Jeg elsker å skrive julekort og sende ut, men i år for mesteparten digitale julekort. Men 10 heldige utkårede får vanlig julekort som jeg sender ut.

Og hvordan går det med julegave handlingen? jeg har ikke begynt enda. Jeg er super sent ute i år og det ligner ikke meg i det hele tatt men i år som i fjor så henger jeg litt etter. Men det går fort når jeg først setter i gang.

Jeg skal også ha behandling idag og siden det er Desember så blir det julepysj og julefilm under behandligen så det er litt ekstra koselig. Jeg får alltid en liten premie, noe ekstra godt eller en koselig ting å gjøre når jeg tar behandling å det er så utrolig koselig. Det gjør liksom ubehaget med å ta behandling litt bedre.

Jeg har jo bakt pepperkaker, og jeg har planer om å bake to runder med serina kaker da det er de det går mest av hos oss i julen. Men har dere noen tips til flere kaker jeg bør bake? hva er deres favoritt julekaker? baker dere alle syv slag? eller bare noen få utvalgte? hva blir det spist mest og minst av hos dere i julen? Svar gjerne i kommentarfeltet. 🙂

Neste blogginnlegg kommer til å handle om julemat og julehandle lister til jul.

Håper dere får en kjempe fin dag videre!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg