Operasjon Julestemmning del 2 – Julemat

 

Hei alle sammen!

Mye av julen handler også om mat. Julemat, førjuls mat og ti-ton med julekaker. Det flyter over av julebakst i de Norske hjem, allt fra pepperkaker og serinakake til smultringer og kromkaker. Det blir liksom ikke helt jul uten julekaker, det er en del av juletradisjonene vi så sårt setter pris på. Kansje baker vi ikke alle 7 slagene som de gjorde for 100 år siden, men et par slag er et must for de fleste. I år har jeg laget pepperkaker, og på lørdag skal jeg bake dobbel porsjon med serinakaker fordi det er den julekaken det går mest av i julen her i huset. JEg har begrenset julebaksten til to-tre sorter maks fire. Men jeg baker dobbelt så mange av de kakene det gåt mest av, så mange kaker blir det. Færre slag, men flust med de få jeg velger å bake.

Men julens spiselige gleder er mere enn bare julekaker. Det store spørsmålet består; Ribbe eller Pinnekjøtt? Det er det store spørsmålet hver jul. Er man team ribbe eller team pinnekjøtt? I vår familie har vi alltid hatt Ribbe, medisterkaker og julepølse til tross fro at mormoren min er fra Haugesund. Pinnekjøtt er mest vanlig på vestlandet men hun likte alltid Ribbe bedre så da ble det Ribbe middag som sto øverst på julmat listen i vår familie.  Men i år så bytter jeg ut ribben med skinke stek, men hjemme lagde grove medisterkaker, mandel poteter, rødkål og saus, ja det blir det også. Jeg må si at jeg gleder meg masse til å lage årets jule mat.  Jeg kan nesten kjenne duften av julaften bare ved å tenke på det. Duften av ny stekte meisterkaker, ny laget riskrem, røkelse og ribbe/stek lukten. Må si jeg gleder meg som et barn til mat delen av julaften. Jeg kommer nesten i julestemmning bare av  å tenke på det.

Jeg jobber fremdeles med ” opperasjon julestemmning” I går kom jeg til et punkt hvor jeg ikke viste helt om jeg skulle gråte eller le. Men snøen og kulden hjelper på humøret, det gjør meg så glad og jeg føler at det hjelper på julestemmningen. På søndag skal jeg også dra ned til gammlebyen i Fredrikstad og tenne lys for mamma. Jeg gleder meg veldig til det, samtidig som jeg syntes det er litt tøft å gjøre det. Men jeg trenger det, for å føle meg litt nærmere mamma.

Jeg vill si at julestemmningen stiger for hver dag, det å høre på julesanger, baking og planlegging av julematen gir meg litt boost til Opersjon julestemmning.

Hva får dere i julestemmning? Hva spiser dere på julaften? hva baker dere i år? Svar gjerne i kommentarfeltet. Noen tips til å komme i julestemmning når ting er litt tøft?

Håper dere får en kjempe fin dag videre!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg