Julekaker, Julemagi og nostalgi!

Hei alle sammen!

Startet dagen med kaffe på sengen, ingenting er bedre enn det. Solen skinner og det er et fantastisk vinterlandskap som tatt ut av et julekort så langt øyet kan se, mekrer julestemmningen kryper oppover barometeret allerede. Idag blir det julemusikk, duften av røkelse og vi skal bake serinakaker. Det er en av mine favoritt julekaker, jeg er veldig glad i mange julekaker men Serinakaker er virkelig en av favorittene. Jeg husker god jule-minner fra jeg var liten, mormor, mamma og jeg bakte alle slags slag av julekaker til jul. Det gikk i pepperkaker, pepperkake hus, serinakaker, kokkosmakroner, kromkaker, smultringer, delfiakaker med mere. Tre genrasjoner som står på kjøkkenet til jul og baker. Ingenting er bedre enn det, tre genrasjoner hvor tradisjoner står høyt på listen. Jeg kommer fra en familie som ELSKER å lage mat,  og på lik linje som mamma og mormor så ESLEKR jeg også å lage mat og invitere til selskaper enten det er med familie, venner eller begge deler.

Det å tenke tilbake på alle de fine julene vi har hatt sammen, alle gledene, alle Desmberene fyllt med snø, kakkao, aking, baking og andre Desember aktiviteter. Hvis jeg lukker øynene kan jeg kjenne på alle de deilige duftene vi hadde i huset til jul når jeg var liten, føle på den ordentlige julestemmningen, alle forventningene  og all kjærligheten. Duften av Konge Røkelse, julebakst, mamma’s mediseter kaker og ribbe. Smaken av hjemmelaget riskrem, multekrem og duften av familie brunchen fra første juledag. Stemmningen ved å se igjennom allt vi hadde fått av gaver dagen før, og følsen av å ville bruke allt med engang på engang. Jeg har alltid elsket julen, og selvom ting er veldig tøft i år så hjelper de gode minnene jeg har godt gjemt i hjerte på julestemmningen. Det å tenke tilbake på hvordan julen var når jeg var liten, ja hvordan julen var frem til jeg ble alene hjelper på julestemmningen. Julen har vært veldig fin de siste fire årene også, julestemmningen har som regel hvert på topp til tross for savnet etter mamma. I år er den tøffeste Desemberen etter mamma døde i November 2018. Men sakte men sikkert bygger julestemmningen seg opp, og jeg merker at jeg gleder meg til julen.

Julen er en av mine favoritt høytider, julemagi og snø – hva er vell bedre enn det? Jeg gleder meg til resten av dagen idag med kakebaking og jeg skal lage mamma’s hjemmelagde lasagne til middag med hvitløksbrød og salt til, vi skal se på film og kose oss med tente lys under pledd på sofaen og jeg tror idag blir en kjempe fin dag. Julemagi, hverdagsmagi eller helgemagi? Uansett magi så har jeg troen på at idag kommer til å bli den betse dagen på lenge.

Håper dere får en kjempe fin Lørdag, kos dere masse og gjør noe ekstra hyggelig med de du er glad i.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg