Våren er en magisk tid!

Hei alle sammen!

Lyden av regn som treffer ruten mens jeg sitter inne og skriver. Vår-regnet som blomster, planter og trær trenger for å komme ut i full blomst igjenn. Neste uke er det spodd 20 grader og delvis sol – det er noe å se frem til det også. Jeg elsker våren, det er definetift en av mine favoritt årstider, nå skal det sies at jeg elsker hver eneste årstid – vær årstid har sin sjarm som jeg pleier å si. Men det er noe helt spesielt med våren, det å se at det spirer og gror for hver dag som går. Blomster og trær som får knopper som holder på å springe ut, gresset som begynner å gå fra brunt til grønt, hestehover og vår blomster som springer ut i veikantene. Våren har sin egen sjarm, og det er noe helt magisk med denne tiden på året.

Mens jeg sitter her å skriver drømmer jeg om sommeren og hva jeg skal plante og hvordan jeg skal inrede terrassen i år. Jeg har nylig flyttet inn i en ny leilighet i første etasje, med trapp ned til hagen. Hagen består stort sett av plen, omkranset av noen busker og trær, litt fjell og to rodedendron. På terrassen er det akkurat plass til et hagebord med fire stoler, men den er ganske lang så det er også plass til en god del i andre enden. Å der tenker jeg at jeg skal lage en krukkehage i sommer. Jeg har planer om å kjøpe et plante bord som jeg skal fylle med krukker og b,omster av alle slag. Jeg har også en del store krukker som perfekt får plass spredt utover terrassen. Jeg er oppvokst med stor hage fylt med både prydbed, frukttrær og bærbusker så hage og planter har en stor plass i hjerte mitt.

Det å gå fra å eie til å leie har gjort at jeg har følt veldig på savnet etter å ha hage så det at jeg har hagemuligheter her samt at jeg skal lage min egen  krukkehage på terrassen i år gjør godt i sjelen. Jeg har også tanker om jeg skal kjøpe et lite basseng å ha i hagen som jeg kan avkjøle meg i på varme sommer dager om sommeren i år bli like bra som den var i fjor og året før. Men jeg har også lyst til å kjøpe en grill så vi får se hvem av de det blir til slutt.

Men krukkehage på terrassen blir det uansett vær og vind. Jeg tenker å dele krukkehagen litt inn i soner, en sone for urter, en sone for blomster som trenger mye sol, og en sone for blomster som trenger mere skygge.  Jeg har planer om å kjøpe en del stauder å plante i noen av krukkene – på denne måten så kan jeg plante ting som kan komme igjenn til neste år også som f.eks floks i fine rosa farger, jeg vurderer også å kjøpe noen klatreroser og kansje et fiken tre eller oliven tre. Det er så mange fine planter, stauder, blomster og trær som jeg gjerne kunne tenke meg å kjøpe så jeg har tenkt til å lage en plantegning over terrassen og sette meg litt mere inn i hvordan solforholdene er her slik at jeg enklere kan dele opp i soner slik at alle plantene jeg ender opp med å kjøpe får maksimalt med det den måtte trenge av sol og skygge.

Jeg gleder meg så mye til tiden fremover, og det er så mye som skjer i naturen fremover bare frem til 17.Mai har det skejdd mye med blomster og trær rundt omkirng ute, jeg sa det i ste men jeg sier det igjenn, det er virkelig en magisk tid vi går i møte nå.

Håper dere alle sammen har hatt en fin Onsdag, og at du lager deg selv en fin kveld. Jeg skal se litt på Karl Fredrik på österlen på tv2play, tenne noen telys. Perefekt onsdags kveld en regnfylt vårdag i April.

 

  • Henriette
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg